Egy honlap születése: Ön melyik utat választja?

- avagy miért érdemes egy honlap tervezésébe időt fektetni? -

A honlapkészítés horror is lehet.

Bookmark and Share

Véres Horror, drága pénzért

Tapasztalatom szerint, nagyon sok cégtulajdonos és vállalkozó a programozóval történő első találkozás során kezd el azon gondolkodni, hogy egyáltalán mit is vár a jövőbeni honlaptól, és azt milyen formában szeretné megvalósítani. Ez a módszer több problémát is okozhat:

Nagymértékben a szerencsére van bízva, hogy az elkészült honlappal elégedett lesz-e. Lássuk be: ha Ön sem tudja világosan, hogy mit is szeretne, akkor hogyan várja el mástól, hogy azt megvalósítsa?!

Olyan marketing és üzleti ismereteket vár el a honlap technikai megvalósítóitól, amelyekkel ők nem rendelkeznek az önvállalkozásáról. Az ő feladatuk, hogy az Ön által összerakott üzleti és marketing koncepciót megvalósítsák, leprogramozzák, technikailag működtessék. Azonban legjobb igyekezetük ellenére is csupán azokat az elképzeléseket tudják valóra váltani, amelyeket Ön tisztán és érthetően átadott a számukra.

A bizonytalanság miatt mindent drágának fog érezni, tudat alatt szeretné az egészet megúszni a legkevesebből, és már rég nem arra fog koncentrálni, hogy mennyit fog profitálni a honlap révén, hanem arra, hogy minél kevesebből megússza az egészet.

Ettől pedig a kivitelezőkkel folytatott ártárgyalások is rémálommá válnak, melyben garantált, hogy a végén egyik fél sem lesz elégedett.

Ha nem tisztázza magában a honlap céljait, az elméje sem azon fog dolgozni, hogy mi legyen az üzleti modell, amelyet létrehoz.

Ha nem foglalja írásba a marketing koncepciót, ahogyan ezt a külvilág számára kommunikálni fogja, a fenti hátrányokon túl, könnyen abba a hibába eshet, hogy figyelme idő előtt a technikai részletekre terelődik. Ennek az lesz az eredménye, hogy lesz egy honlapja, ami rendelkezik számos látványos funkcióval, ám ezeket nem tudja saját célja szolgálatába állítani.

Még rosszabb esetben, teljesen tudattalanul, szereptévesztésbe kerül, és 2 hónap alatt akar grafikussá és webprogramozóvá válni.

Higgye el a fenti helyzetekben sem Ön, sem kivitelezői nem fogják magukat jól érezni, és ami még nagyobb baj, a végeredmény köszönő viszonyban sem lesz azzal a honlappal, amely az Ön célját leginkább szolgálhatná. Hiszen tudja, a horror filmekben sosincs happy end, csak sok értelmetlenül kiontott vér, és mindez nem túl szórakoztató, ha Ön fizeti...

Most nézzük meg ezt a helyzetet egy kicsit a másik oldalról!
Milyen előnye származik abból, ha időt és energiát
fordít a honlap megtervezésére?

Nem kell akcióhősnek lennie, hogy honlapját meg tudja tervezni...

Akciófilm, tervezett költségvetéssel

Ha Ön energiát áldoz honlapja előzetes tervezésére, a fenti horror sztorival szemben egy tervezett, pörgős akciófilmben lehet része, mely a végén természetesen happy end-del végződik. Az előző esettel ellentétben, mire árajánlatkérésre kerül a sor már elképzelése és terve lesz arról, hogy mit szeretne honlapjával megvalósítani és a kivitelező cég feladata, hogy ezt az elképzelést tovább csiszolja, illetve megadja a válaszokat arra, hogy a tervet hogyan lehet megvalósítani.

Már csupán abból rengeteg előnye fog származni, hogy leül és végiggondolja üzletét, és elgondolkozik azon, hogyan lehet mindezt webes környezetre átültetni.

A részletes költségtervvel a kezében, még a honlapkészítés elindítását megelőzően, papíron ki tudja deríteni, hogy az Ön által elképzelt honlap megtérülhet-e Önnek. Még mindig jobb ebben a szakaszban rájönni, hogy ez bizony így nem fogja megérni, mint sok millió forinttal később...

Mire eljut oda, hogy árajánlatokat kérjen be, világos koncepciója révén gördülékenyen, magabiztosan fogja tudni kiválasztani azt a céget, amely megvalósítja elképzeléseit.Mire elkészül a kész terve, tisztában lesz vele, hogy pontosan mit is szeretne, és ha menet közben valami nem jól alakul, azt rögtön fel fogja ismerni. Mivel van szilárd elképzelése, tudni fogja, hogy hol, mit kell korrigálni, illetve nagy pontosággal tudni fogja, hogy mennyi időt vesz igénybe a megvalósítás.

Mivel már ismerni fogja céljait, a kivitelezőkkel történő megbeszélés hasznos és termékeny ötletbörze (brainstorming) lesz, mely során tovább tudják finomítani elképzeléseit számos hasznos ötlettel.

Már a tárgyalások során ráérez, hogy ki az a kivitelező, aki érti az ön gondolatmenetét, ki az, akivel hatékonyan tudnak együtt dolgozni.

Nem fogja úgy érezni, hogy ki van szolgáltatva a kivitelezőnek, tudni fogja, hogy kizárólag olyasmiért fizet, amire szüksége van.

Így a későbbi fejlesztések során is bátran ad megbízást alvállalkozójának, hiszen kialakult Önök között egy bizalmon alapuló munkakapcsolat. (Amely hosszú távon rengeteg időt és pénzt tud Önnek spórolni.)

Végső soron Ön a terv birtokában arra fog koncentrálni, hogy hogyan és mennyit akar keresni honlapja segítségével.

A következő összehasonlítás jól szemlélteti, hogy Ön,
mint leendő honlaptulajdonos, mi mindent tehet meg
készülő honlapja sikere érdekében
(és ezek hiányában a legjobb honlapkészítő
cég munkája is kárba veszhet).

Hagyományos honlap megrendelés


Hatékony honlaptervezés

1.
  • A szerencsére van bízva, hogy Ön, mint megrendelő a honlappal elégedett lesz-e.

  • Ön pontos terv birtokában pontosan tudja és világosan látja, hogy mit vár el a leendő honlaptól.
2.
  • A programazóval történő első találkozáskor kezd el a honlap leendő tulajdonosa gondolkodni rajta, hogy mit is szeretne.

  • Mire az első találkozás megtörténik a programozóval, már kész tervvel rendelkezik a honlapot illetően, és a fontos részletekről tájékoztatta a kivitelező céget is.
3.
  • A megrendelő a honlapot érintő üzleti és marketing kérdésekben a kivitelező cégtől várja el döntéseket.

  • A honlappal kapcsolatos marketing és üzleti kérdéseket már átgondolta, a kivitelező cégtől csupán azt várja, hogy ezeket minél profibb módon valósítsák meg a honlapon.
4.
  • A megrendelő nem készít írásos, rendezett összefoglalót a leendő honlapról.

  • Ön rendszerezett formában, írásban rögzíti a honlappal kapcsolatos elvárásokat, tudnivalókat, elképzeléseket.
5.
  • A megrendelő bizonytalan, hogy pontosan mit is szeretne, emiatt pedig nem tudja eldönteni, hogy mire van szüksége és miért érdemes pénzt kiadnia.

  • A honlap céljainak pontos ismeretében sokkal könnyebben el tudja dönteni, hogy mi az, ami a kitűzött célokat szolgálhatja.
6.
  • A megrendelő figyelme a technikai megoldásokra fókuszál először, a marketing tervezés elmarad.

  • A technikai részletek kapcsán mindig felteszi a kérdést: hogyan szolgálja ez a kitűzött célokat?
7.
  • A megrendelő magára vesz olyan feladatokat (programozás, grafika stb.), amelyek elvégzése nem az ő dolga, hiszen ezért fizet.

  • A megrendelő tisztában van vele, hogy mi az ő feladata és mi az, amit a szakemberektől várhat el.
8.
  • A megrendelő a grafikus és a programozó számára nem tud határozott iránymutatást adni, így azt sem tudja tisztán megfogalmazni, hogy mi az az eredmény, amivel elégedett lenne.

  • Mivel az előzetes megbeszélés során világos iránymutatást adott, ezért egy adott részletet a kivitelező sokkal inkább az elvárásoknak megfelelően tud elkészíteni.
9.
  • A megrendelő tiszta koncepció hiányában a legapróbb döntéseiben is bizonytalan.

  • Mivel a cél világos, az apró részletekről is sokkal könnyebb döntést hozni.
10.
  • Egyéb szempontok hiányában, az egyetlen szempont a kivitelező cég kiválasztásánál az ár: minél olcsóbban megúszni az egészet...

  • Az ár mellett számos egyéb szempont is szerepet játszik a döntésnél. (Marketing szemlélet, technikai megoldások, adminisztrátori felület stb.)
11.
  • A megrendelő érzi, hogy a projekt kudarcra van ítélve, ezért egyre kevésbé szívesen fordít időt, pénzt és energiát a projektbe, és így nem is használja ki a honlapban rejlő lehetőségeket.

  • Hisz a projekt sikerében, a honlaptól jó eséllyel megtérülést várhat, így a honlapra kiadott pénzt befektetésként kezeli.
Bookmark and Share

Kapcsolódó cikkek



Értesüljön elsőként a legújabb cikkekről, akciókról!