Ön elindul úgy, hogy nem tudja hova megy?

- avagy miért fontos egy honlap célját meghatározni -

Rekkenő nyári nap van. A gyerekek az udvaron szaladgálnak, míg Ön és házastársa a rekkenő hőségben folyamatosan hordják ki a lakásból a különböző csomagokat az autóba: a sífelszerelést (amely jól jöhet egy ausztriai úthoz), a napernyőt (amelyre szükség lesz, ha Spanyolországba mennek), a horgászfelszerelést (amely nélkülözhetetlen abban az esetben, ha Ráckevére mennének), a karabinereket és biztosítóköteleket a hegymászáshoz (ha a Mount Everest lenne a cél) és biztos ami biztos alapon a bicikliket is előkészíti, arra az esetre ha a Fertő-tó körül fognak túrázni.

Már csomagolás közben felmerül Önben, hogy nem biztos, hogy jó módszer így csomagolni, de hát jobb ötlet híján folytatják a kocsi feltöltését. Az autó csomagtartójában vészesen fogy a hely, ezért kötéllel és ragasztóval felerősíti az autó tetejére a raftinghajót is, amely Szlovéniában jó szolgálatot tehet. Ezen a ponton felvetődik Önben, hogy lehet nem a rendkívül dinamikus, de 4 fő és a csomagok számára kényelmetlen sportautóval kellene menni. De mivel ez az autó igen tetszetős és a végsebessége 280 km óránként (habár 2 kisgyerekkel a hátsó ülésen ezt úgysem fogja megtapasztalni), mégis ezt a kocsit választja.

Ez időre az autó már olyan, mint egy karácsonyfa: mindenhol lóg rajta valami, túlzsúfolt, a gyerekek a hátsó ülésen folyamatosan sírnak, mert nagyon szűk a hely, és az utastér is tele van csomagokkal.
Ekkor már kezd világossá válni: nem biztos, hogy ez lesz élete legjobban szervezett nyaralása, de mivel már belevágtak, késő újragondolni az egészet. Mikor párja bezárja a kertkaput és beküzdi magát az anyósülésre, Ön rámosolyog és megkérdi:

"Akkor most hova is megyünk?"

A fenti történet természetesen teljesen abszurd, a képzelet szüleménye, hiszen senki nem indul neki úgy egy családi nyaralásnak, hogy még azt sem tisztázta, hogy mi is az úti cél. (Még egy laza, "végigstoppolom Európát" típusú utazáshoz is kell egy alapterv: stratégia az utazásra, stratégia a szállás megszerzésére és az étel biztosítására.)

Ugyanakkor, ha weboldal készítéséről van szó, sokan vágnak bele komolyabban átgondolt terv nélkül, vagy idő előtt, csak a technikai részletekre koncentrálnak. Ez a fenti példánál maradva, olyan, mintha Ön az úti cél kijelölése helyett kizárólag azon morfondírozna, hogy milyen szerszámkészlet legyen a csomagtartóban. Ez természetesen fontos kérdés, azonban a sikeres nyaraláshoz ezen kívül, még egy csomó mást is át kell gondolni.

A jó terv

Ahogyan előre lehet látni, hogy a fent leírt nyaralásból nem fog túl sok jó kisülni, úgy egy honlap esetében is pontosan lehet tudni, hogy az alapvető kérdések megválaszolása nélkül, nem, vagy sokkal kisebb eséllyel  fog kielégítő eredmény születni. Hiszen hogyan akar valaki úgy egy klassz nyaraláson részt venni, hogy még azt sem tudja hova is megy, mi is az úti cél.

Ugyanilyen fontos, hogy a honlap esetében meghatározza, hogy "hova akar eljutni", tehát mi a célja a honlappal, a látogatóktól milyen cselekvést vár el, milyen típusú oldalt szeretne létrehozni stb.

Mit veszíthet, ha kihagyja a weboldal tervezés alapvető lépését?

  • Nem tudja meghatározni, hogy milyen honlapra van szüksége.
  • Meghatározott cél híján nem fogja tudni, mit akar elérni honlapjával.
  • Kihagyja a legfontosabb lépést, és nem határozza meg, hogy mit vár el a honlapra érkező látogatóktól.
  • A kivitelező részére sokkal nehezebben fogja tudni az elvárásait kommunikálni, mert azok nem lesznek tisztázva.
  • Világosan definiált célok nélkül nem fogja tudni eldönteni, hogy melyek azok a technikai megoldások (a fenti példában a csomagok), amelyek segíthetik célja elérésében, és melyek azok, amelyek csak pénzkidobást jelentenek az Ön honlapja esetében.
  • Jobb ötlet híján, sokkal nagyobb eséllyel fogja egy konkurens honlapját lemásolni.
  • Az elkészült honlap teljesítménye jelentősen elmaradhat egy átgondolt weboldal teljesítményétől.

Kapcsolódó cikkek


Értesüljön elsőként a legújabb cikkekről, akciókról!